Spelletjesreview – Rumble in the House

Mijn plan was om regelmatig een spelletje te reviewen. Dan zou ik foto’s maken tijdens een gezellige avond met vrienden, en in mijn hoofd stond er op elke foto ook wel een stukje taart – gewoon omdat het kan. Maar dat mislukt dus al meteen. Waar mijn lief en ik en onze nerdvrienden dolgelukkig worden van Chrononauts, moest ik vorige week een zeer sceptisch publiek proberen te overtuigen. Ik ben dol op de buurvrouw en haar klusserman, maar nerds zijn het niet. Wat op zich geen kwalijke zaak is overigens, maar in dit geval was iets meer natuurlijk enthousiasme voor tijdreizen en nerdgrapjes welkom. Dus dat komt later nog eens.

Van de Sint kreeg de man Rumble in the house. Een simpel doosje met daarin twaalf tweezijdige kamer-kaartjes, twaalf rare wezentjes en twaalf fiches met nogmaals diezelfde wezentjes erop. Verder nog een scorebord en voor zes spelers een kleur-pionnetje voor op dit bord. Plus één om voor je te zetten, zodat je niet vergeet welke kleur je hebt – wat harder nodig was dan je misschien zou denken. Waarschijnlijk omdat het vrij onconventionele kleuren zijn (bruin, paars, roze, oranje, geel en wit, normaal ben ik altijd groen).

rumbleinthehouse

Het gaat over een huisje met twaalf kamers en twaalf bewoners (iets meer, maar de ninja-stokstaartjesfamilie telt als één). Als er meerdere bewoners in één kamer zijn, krijgen ze ruzie. Degene die verliest, verlaat het huis. Het spel is afgelopen als er nog maar één bewoner over is.

Als je aan de beurt bent, kun je twee dingen doen:
1) met één bewoner één stap doen
2) een gevecht beslissen

Elke speler heeft twee fiches met daarop de personages die hij het langst in het huis moet proberen te houden. Je krijgt namelijk meer punten naarmate je laatste personage langer in het huis blijft. Alleen al daarom is het niet zo slim om met je ‘eigen’ personages een al-bezette kamer in te lopen: de kans is vrij groot dat een andere speler dan beslist dat jij verliest. Maar als je te veel wegloopt, valt dat op en zullen de andere spelers proberen dat wezentje zeker het huis uit te werken.

Wat vonden we hiervan?

+ Gekke wezentjes als personage: je kunt bijvoorbeeld het katje-met-mitrailleur laten winnen van de pinguïn-met-dynamiet.
+ Simpele regels, snel te spelen.
+ Dat je zelf de indeling van het huis kunt bepalen, door de kamers elke keer anders te leggen.

– Dat alle kamers vier uitgangen hebben. Hoewel je door de plattegrond anders te maken kunt zorgen dat ze niet allemaal gebruikt worden, hadden wij het beter gevonden als er ook al beperkingen aan de kamers zouden zitten.
– Niet erg tactisch, maar misschien ligt dat er ook aan dat we het nog niet veel hebben gespeeld.

2014-12-07 16.39.20

5 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *