Trainingstekort

Vorige week, toen we na onze loopband-intervalsessie op de mat lagen uit te hijgen, probeerde de buurvrouw mij voor de zoveelste keer over te halen mijn voetbalteam aan de kant te schuiven en me volledig op het hardlopen te storten. “Het is zo eenzaam aan de top” klaagde ze. Dat ik daar in tien dagen niet bij zou kunnen aansluiten was bijzaak – een poging wagen, daar ging het om.

Maar deze week rende ik weer twee keer over het voetbalveld, van hardlopen kwam het niet, en zo stond ik vanmorgen met zenuwen aan de start in Apeldoorn. Het parcours was prachtig, met brede straten waardoor het nooit akelig druk was, en uitzicht op besneeuwde bossen waardoor het ondanks de massa lopers ontzettend kalm en rustig was. De scouting-jongens en -meisjes stonden elke vijf kilometer om het hardst ‘water’, ‘sportdrank’ en ‘thee’ te schreeuwen, en omdat de startnummers waren voorzien van onze voornaam kregen we gepersonaliseerde support van wildvreemden. Het enige nadeel was mijn eeuwige valkuil: gebrek aan voorbereiding, gecombineerd met ouderwetse zelfoverschatting.

Waar de buurmoeder na afloop vol verbazing over zichzelf zei dat ze hárd gelopen had, en dat het zo lekker ging, vocht ik vanaf kilometer vier tegen de neiging te gaan aftellen. Waardoor ik meer met die frustratie bezig was, dan met genieten van de omgeving en het lopen zelf. Waardoor ik, ondanks het feit dat ik twee minuten voor haar finishte, de wedstrijd had verloren.

De grote vraag is nu: hoe ga ik ervoor zorgen dat ik over precies een maand voldaan terugkijk op de halve marathon van die ochtend? Het antwoord zal wel zijn: trainen. Of verwachtingen bijstellen naar beneden, maar ik vrees dat dat nog moeilijker is dan volgende week een lange duurloop op de planning zetten.

mwm uitslag

2 reacties

  1. Dina zegt:

    Hè, wat balen zeg, dat het niet zo lekker ging als je had gehoopt. Wel herkenbaar, dat je dan meer met de frustratie bezig bent, dan met dat wat er eigenlijk toe doet. (gelukkig is er vanavond weer een nieuwe BZV om je op te vrolijken)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *